Site Loader

انواع سقف ها:

  1. سقف تیرچه بلوک :
    این نوع سقف یکی از رایج ترین انواع سقف به حساب می آید. اجزای تشکیل دهنده سقف تیرچه بلوک شامل تیرچه ، بلوک پرکننده و بتن وآرماتورحرراتی وآرماتور تقویتی برش (اوتکا ) می باشد. در یک تعریف عام سقف  سازه ای تیرچه بلوک یا سقف تیرچه دال در حقیقت سقف‌هایی است که از ترکیب تیرچه بتنی، فلزی خود ایستا (کرومیت) فلزی غیر خود ایستا (تیرچه تام) و دال بتنی روی آن به صورت درجاریز تشکیل می‌شود.

این سقف‌ها وظیفه تحمل بارهای وارده بر کف ساختمان را بر عهده دارند و در ساختمان‌های اسکلت فلزی و اسکلت بتنیکاربرد دارند.

اجزاء تشکیل دهنده:

تیرچه، بلوک، میلگرد حرارتی، بتن

سبکی نسبت به سقف‌های طاق ضربی

مقاومت مطلوب در برابر نیروهای باد و زلزله

عایق صوتی و حرارتی به دلیل مصالح پر کننده نظیر بلوک‌های تو خالی و پلی استایرن

هموار بودن زیر سقف و عدم نیاز به اجرای سقف کاذب

کاهش مصرف فولاد در سقف

طولانی بودن زمان اجرا نسبت به سقف‌های کامپوزیت و کرومیت

احتیاج به نیروی متخصص دارد

عدم کاربری در دهانه‌های بزرگ

  • سقف طاق ضربی :
    سقف طاق ضربی یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین نوع سقف‌های رایج در ایران می‌باشد.سقف طاق ضربی به راحتی و با هزینه کم ساخته میشود.اما بدلیل وزن بالا و عملکرد بسیار ضعیف درهنگام زلزله ،سقف قابل اعتمادی نیست.
  • مزایا:

سهولت استفاده، پایین بودن هزینه ساخت و امکان تغییر بخش‌هایی از ساختمان بعد از استفاده از سقف طاق ضربی، از دلایل رواج این سقف بوده‌است.

  • معایب:

– یکپارچه نبودن، عدم انسجام کافی، خوردگی آهن در تماس با سیلیکات گچ، لرزش در اثر محرکات محیطی و ایجاد ظاهر نامناسب در سقف

– سنگینی بسیار زیاد، عدم صلبیت دیافراگم سقف و تخریب در هنگام زلزله به شکل آوار که برای ساکنین خطرناک است.

– امکان رد شدن تاسیسات مثل لوله از روی سقف امکان‌پذیر نیست مگر با افزایش ضخامت سقف که باعث سنگینی می‌شود از معایب استفاده از سقف‌های طاق ضربی می‌باشد.

  • سقف کامپوزیت :
    این نوع سقف صرفا در اسکلت فلزی قابل اجرا است. اجزای تشکیل دهنده آن شامل تیرها ی فرعی

 ( لانه زنبوری-پروفیل ) برشگیر ، بتن و آرماتورحرارتی می باشد. از آنجایی که برای اجرای سقف کامپوزیت به شمع بندی نیازی نیست این امکان وجود دارد که چند سقف به طور همزمان بتن ریزی نمود که تخته ها یا ورق های قالب بندی را نباید به هیچ وجه زودتر از زمان موعد باز کرد.

کاربردها:

در سازه‌های فلزی می‌توان از این نوع سقف استفاده کرد.

مزایا:

– کاهش وزن سقف نسبت به سقف‌های تیرچه بلوک و ضربی

– کاهش سایز تیرهای سقف به علت عملکرد ترکیبی با بتن

– ایجاد یک دیافراگم صلب در سقف که باعث عملکرد یک پارچه سقف می‌شود.

– سهولت اجرا

– سرعت اجرای نسبتا مناسب

قیمت کابینت آشپزخانه

معایب:

– در صور تی که در اجرا صحیح و اصولی عمل شود ایراد خاصی نخواهد داشت ولی چنانچه اجرا به صورت دقیق و مطابق با نقشه عمل نشود شامل ایراداتی نظیر شکم دادن تیرها در اثر عدم اجرای شمع‌بندی دهانه‌های بلند و عدم درگیری کامل بتن و فولاد در اثر عدم اجرا یا اجرای ناقص برشگیر‌ها و … می‌شود. همچنین کرمو شدن مقطع بتنی یا با فاصله اجرا شدن ان که موجب ترک و جداشدگی بتن از قسمتهای اجرا شده قبلی می‌شود می‌تواند از ایرادهای اجرای اشتباه باشد.

  • سقف عرشه فولادی :
    این نوع سقف دارای سرعت بالای اجرا است.اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی شامل تیرهای فرعی ، ورق گالوانیزه ذوزنقه ای ، گل میخ ، بتن و آرماتورحرراتی می باشد.

کاربردها

در ابتدا از اینگونه سقف‌ها تنها به عنوان قالب درجا برای بتن‌ریزی سقف‌های متداول استفاده می‌شد. سپس مهندسین محاسب به این نتیجه رسیدند که با ایجاد تمهیداتی به منظور درگیری کامل بتن و عرشه فولادی‌، پس از گیرش و سخت شدن بتن‌، از نقش سازه‌ای این عرشه‌ها نیز بصورت مرکب (عملکرد توام) در مرحله بهره‌برداری استفاده نمایند‌. در حال حاضر از این نوع سازه به عنوان یک سیستم گسترده باربر (سقف) با عملکرد توام فولاد و بتن استفاده می‌شود.

 مزایا:

-افزایش فواصل تیرریزی، کاهش مصرف فولاد اسکلت
-مقاومت فوق العاده نسبت به آتش سوزی و زلزله
 -امنیت اجرای بالاتر در محیط کارگاه ساختمانی
 -امکان بتن ریزی همزمان کلیه طبقات
-دسترسی بسیار آسان به تاسیسات
 -تشکیل دیافراگم صلب سقف
 -هزینه تمام شده ارزان تر
 -کاهش ضخامت سقف
 -کاهش لرزه ساختمان
 -کاهش انتقال صدا

معایب:

-خوردگی فلز در مقابل عوامل خارجی.

-جوش نامناسب: استفاده از جوش برای اتصالات‌، بعلت مهارت کم جوشکاران‌، قدیمی بودن ماشین آلات‌، عدم کنترل دقیق توسط مهندسین ناظر‌، گران بودن هزینه آزمایش جوش و غیره؛ برزگترین ضعف اسکلتهای فلزی با عرشه فولادی می‌باشد.

-ضعف در برابر حرارت: مقاومت فلز با افزایش دما کاهش می‌یابد. اگر دمای اسکلت فلزی با عرشه فولادی به حدود 600 درجه سانتی‌گراد برسد‌، تعادل ساختمان به خطر می‌افتد‌.

ورق فولادی (Steel Sheet)

ورق فولادی شاخص‌ترین مصالح این نوع سقف می‌با‌شد که برای ساخت آن، ورق فولادی گالوانیزه (هر دو طرف) با ضخامت‌های 0.8تا 1.2 میلیمتر را به وسیله دستگاه‌های (Rol Forming) به روش نورد سرد            (Cold Forming) به حالت موجدار شکل دهی می‌کنند بصورتی که در مقطع ورق حاصله هر موج به شکل یک ذوزنقه دیده می‌شود. برای محاسبه مشخصات هندسی مقطع می‌بایست از ضخامت پوشش گالوانیزه (Zinc Coating) صرف نظر نمود؛ ارتفاع ذوزنقه‌ها (‌عمق کنگره‌) حداکثر 75 میلیمتر می‌باشد همچنین عرض متوسط کنگره‌های پر شده با بتن نمی‌بایست کمتر از 50 میلیمتر باشد‌.

  • سقف تیر دال :
    این سقف شبیه به سقف کامپوزیت است با این تفاوت که تیرهای فرعی آن بتنی هستند. سقف تیر ودال در اسکلت بتنی بصورت درجا و در اسکلت فلزی بصورت پیش ساخته اجرا می شود.به سقف تیرودال پیش ساخته در اصطلاح ” دبل تی ” گفته می شود چون مقطع آن شبیه به دو حرف انگلیسی T در کنار هم است.
  • سقف کوبیاکس:

اساس طراحی تکنولوژی Cobiax مبنی است بر سقف سازه ای با ویژگی «سقف دال ۲ طرفه» مشابه سقف های بتنی دال ۲ طرفه مرسوم با این تفاوت که هسته بتن مرکزی در محل هایی که کاربرد سازه ای ندارد با گوی های توخالی جایگزین می گردد. (جنس این گوی ها پلی اتیلن بازیافت یا پلی پروپیلن می باشد.
بدین صورت که این گوی ها در حدفاصل مش های میلگردی بالا و پایین قرار می گیرند. با توجه به اینکه در دال های بتنی ۲ طرفه مشکل تحمل نیروی برشی وجود ندارد، مشکل طراحی این نوع سقف بر مبنای حذف قسمتی از بتن میانی و ایفای عملکرد دال ۲ طرفه می باشد.
در فنآوری Cobiax با حذف بار مرده غیرسازه ای خاصیت باربری ۲ محوره همچنان حفظ می گردد. همچنین با شکل گیری غشای بتنی مستحکم در قسمت فوقانی و تحتانی دال به همراه شکل گیری شبکه تیرچه های داخلی در ۲ امتداد در اثر قراردهی گوی ها در سرتا سر فضای میانی دال بتنی می توان باربری مناسبی را برای این دال متصور شد.


مزایای فنی سیستم کوبیاکس عبارتند از:

-باربری ۲ محوره
-بهینه سازی المان های عمودی مانند ستون ها و دیوارهای برشی (ستون های لاغرتر، کاهش ۴۰ درصدی –حجمی و عددی ستون ها)
-بهینه سازی دال و فونداسیون (کاهش بارهای وارد بر پی، دال های تا ۳۰ درصد سبک تر)
-بهینه سازی المان های سخت کننده (کاهش بارهای افقی)
-کاهش ارتفاع کلی سازه (بهینه سازی ارتفاع سقف)
-کنترل خیز بهتر
-مقاومت بهتر در برابر نیروهای زلزله (کاهش اثر آسیب های لرزه ای، کاهش ارتفاع و سبک شدن سازه)
-حذف تمام تیرهای اصلی

مزایای اقتصادی سیستم کوبیاکس عبارتند از:

-کاهش مصرف بتن
-کاهش المان های سازه ای
-کاهش مصرف آرماتور
-کاهش زمان ساخت
-کاهش هزینه های اجرای تأسیسات (حذف تیرها و مشکلات ناشی از آویز تیرها)
-کاهش ارتفاع کلی سازه به دلیل بهینه سازی ارتفاع سقف

معایب سیستم کوبیاکس:

-استفاده از این سیستم در پروژهای کوچک از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

-اصل تکنولوژی سیستم سازه ای کوبیاکس مربوط به کشورهای اروپای غربی (نظیر انگلستان و آلمان) بوده و با توجه به اینکه این کشورها اصولا لرزه خیز نیستند استفاده از این سیستم در کشور ما مخصوصا در مناطق با خطر لرزه ای زیاد و خیلی زیاد جای سوال داشته و در این زمینه تحقیقات لازم انجام نشده است (از این سیستم در کشورهای لرزه خیزی مانند ژاپن و یا غرب ایالات متحده استفاده نمی گردد و استاندارد مربوط به این نوع سقف در هیچ یک از آیین نامه های معتبر لرزه ای وجود ندارد.)

  • سقف کرومیت:

سیستم تیرچه‌های فولادی با جان بازدر ترکیب با بتن شامل ترکیب یکپارچه‌ای از تیرچه‌های فلزی خود ایستا با فواصل تقریباً یکسان و دال بتنی فوقانی است که به صورت تیر T شکل عمل می‌کند. برای اجزای پر کننده بتن تیرچه‌ها، می‌توان از قالب‌های موقت یا دائم مانند بلوک سفالی، بلوک بتنی یا از قطعات سبک استفاده نمود. این سقف‌ها که به سقف سازه ای  کرومیت معروفند انواع مختلفی دارند.

مزایا

-عدم نیاز به شمع‌بندی به دلیل اینکه خود تیرچه‌ها به تنهایی (قبل از گرفتن بتن) وزن بتن خیس و عوامل اجرایی را تحمل می‌کند.

– سرعت و سهولت اجرای این نوع سقف‌ها به نسبت سیستم‌های مشابه ، آسانتر و با سرعت بیشتری اجرا می‌شوند.

– امکان اجرای همزمان چند سقف: به دلیل عدم استفاده از شمع‌بندی می‌توان عملیات بتن‌ریزی را بر روی چند سقف به صورت هم زمان انجام داد.

– یکپارچگی سقف و اسکلت: به علت جوش شدن تیرچه‌ها به اسکلت پس از گرفتن بتن سقف و اسکلت یکپارچه شده و می‌تواند مانند یک دیافراگم صلب عمل کند.

 -کاهش هزینه ها

-امکان حذف کش ها

-پایین بودن تنش در  بتن

سهولت اجرا داکت (بازشو)

– حذف رد فولاد در زیرسقف
-مقاومت نهایی و شکل پذیری بالا

-یکنواختی زیر سقف (مصرف گچ و خاک کمتر)

-امکان نظارت بر اجرای سقف در طول عملیات اجرایی

-کاهش مصرف بتن و وزن کمتر سقف (حدود 20%)

-امکان طراحی و اجرای سقف با دهانه ها و باربری های خاص

 معایب:

-عدم اجرای اصولی این سقف‌ها توسط نصابان نا آگاه، اجرای این سقف‌ها نیاز به اکیپ ماهر و دوره دیده دارد.

-تیرچه های سقف کرمیت بصورت خود ایستا طراحی می شوند . خود ایستا بودن تیرچه ها ، باعث بی نیازشدن سقف کرمیت از جک ها و شمع های نگهدارنده سقف  می شود . اما از طرفی موجب میشود تا تیرچه ها بگونه ای طراحی شوند که تا قبل از گرفتن بتن ، به تنهایی وبدون کمک بتن ، وزن خود وبتن تازه وقالبهاو… را تحمل کنند واین در واقع بدین معنی است که تیرچه سقف کرمیت مجبور است تنها بخاطر مرحله اول باربری خود ( قبل از گرفتن بتن ) ، سنگین تر از آنچه در نهایت به آن نیاز است طراحی شود واین موجب عدم استفاده بهینه در مصرف فولاد تیرچه می شود .

– این سقف کرمیت نیاز به سقف زن ماهر وعوامل اجرایی آموزش دیده دارد .

  • سقف پیش تنیده :

یش تنیدگی‌ ایجاد‌ تنش فشاری ثابت و دائمی در یک عضو بتنی به نحو دلخواه و به اندازه ‌لازم است. به طوری که در اثر ‌تنش فشاری‌، مقداری از تنش‌های کششی ناشی از بارهای مرده و زنده در این عضو خنثی شده است.‌ در نتیجه مقاومت باربری آن افزایش پیدا می‌کند. اعمال نیروهای‌ پیش تنیدگی به دو روش پس کشیده (پس از بتن ریزی) یا پیش کشیده ‌به وسیله جک‌های مخصوص، قبل از بتن ریزی‌ صورت می‌گیرد.

انواع سقف های پیش تنیده:

1-سقف بتنی پیش تنیده پیش کشیده

2-سقف بتنی پیش تنیده پس کشیده

مزایا:

-انعطاف‌پذیری پلانها:

-امکان تغییر طرح معماری در آینده

-کنترل ترک و دوام بیشتر

-ارتفاع کمتر کف تا کف و کاهش ارتفاع کل ساختمان

-امکان ستون گذاری نامنظم

-بهبود عملکرد زلزله ای

-کاهش وزن ساختمان

– افزایش سرعت اجرا

-ضخامت دال کمتر

-کاهش هزینه ها

-دهانه بزرگ تر

-حذف تیر ها

بهترین  و مقرون به صرفه ترین نصاب های سقف را از کارگرین بخواهید.

بازدیدها: 0

0

Post Author:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Warning: Use of undefined constant HTTP_HOST - assumed 'HTTP_HOST' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/kargarin.ir/subs/blog/index.php on line 26

Warning: Use of undefined constant REQUEST_URI - assumed 'REQUEST_URI' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/kargarin.ir/subs/blog/index.php on line 26