Site Loader

“کف ‌سازی”

‌کف سازی عبارت است از هر عملیات ساختمانی که بر روی سطح زمین طبیعی و یا سقف طبقه انجام بشود. هر فضایی نیاز به کف‌ سازی مخصوص همان مکان را دارد. انتخاب نوع کف سازی بستگی به دو عامل محل قرارگیری و عملکرد آن مکان دارد.

کف ها باید در مقابل سایندگی محکم ومقاوم باشد همچنین حرکت بروی آنها راحت وتا حد امکان بی صدا بوده وبه راحتی بتوان کف را نظافت کرد. البته شکل و جنس کف سازی بسته به نوع کاربردی آن دارد. از مشخصات مهم کف سازی نیز استحکام وپایداری است واز دیگر مشخصه های آن مقاومت در برابر رطوبت دوام عایق صوتی وحرارتی واستقامت در برابر آتش را می توان نام برد .با توجه به کاربری کف، جنس و شکل کف سازی آن نیز متفاوت است. برای مثال نحوه “کف سازی”سرویس بهداشتی در طبقات ساختمان با کف سازی زیرزمین متفاوت است.

‌انواع کف‌سازی از لحاظ محل قرار گیری :

  • کف ‌سازی  در طبقات
  • کف‌سازی بر روی خاک
  • ‌کف‌ سازی بر روی بام

انواع کف‌سازی از لحاظ عملکرد :

  • کف ‌سازی در زمین‌های خشک‌

در این گونه زمین‌ها ابتدا یک لایه بتن (۲۰۰ کیلوگرم سیمان در مترمکعب‌) با ضخامتی در حدود ۱۰ سانتی متر ریخته و پس از آنکه به خوبی آنرا ویبره نمودید با تخته ماله صاف می‌کنید. البته ممکن است این کف بصورت بتنی باقی مانده و یا اینکه روی آنرا پوشش اجرا کنید که باز هم نوع  پوشش مصرف بستگی به سلیقه مصرف کننده و نوع استفاده خواهد داشت‌. این پوشش معمولاً ملات ماسه سیمان، موزائیک، سنگ فرش، پارکت و غیره است.

  • ‌کف ‌سازی در زمین‌های نیمه خشک

در زمین‌های نیمه خشک ابتدا بلوکاژ را ۲۵ سانتیمتر ‌اجرا می‌نمائید سپس به مقدار ۱۰ سانتیمتر، ‌‌بتن ریزی نموده، بعد از آن ملات ماسه سیمان را ۲/۵ سانتیمتر ‌ استفاده کرده و در پایان پوشش مورد نیاز خود را بکار میبرید.

  • کف‌سازی در زمین‌های با رطوبت بالا

در زمین‌های‌ با رطوبت بالا همانند زمین‌های نیمه خشک بعداز انجام بلوکاژ و بتن ریزی ۱۰ سانتیمتر، استفاده از ملات برای عایق رطوبتی است که بعد از آن بر روی ملات را عایق کاری کرده سپس ماسه نرمی بر روی عایق ریخته و در ادامه ملات ماسه سیمان را استفاده نموده و بر روی ملات، کف پوش موزائیک یا پوشش مورد نیاز را بکار میبرید.

کف ‌سازی مابین طبقات: در طبقات میانی‌، واقع در کف‌‌سازی بر روی سقف طبقه پایین‌تر از خود قرار می‌گیرد. این نوع کف‌سازی نیز به دو بخش زیرسازی و فرش کف تقسیم می‌شوند. کف‌سازی در طبقات نیز بایستی کاملاً مقاوم و در تراز مورد نظر قرار گیرند.

کف ‌سازی بر روی خاک: در مورد کف‌سازی بر روی خاک دو مساله مهم طراحی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند‌، اول احتمال ناپایداری خاک زیرین، مثلاً وجود خاک‌های زراعتی و بیلی‌. این مساله موجب نشست و بر آمدگی در سطح کف سازی میشود، دومین موضوع، جذب آب‌های زیر زمینی از طریق خاک و مصالح ساختمانی به داخل کف ساختمان است، “کف‌سازی” همچنین باید بر روی یک سطح تراز بنا شود. چنانچه سطح زیر کف‌سازی شیبدار باشد موجب اتلاف هزینه و افت کیفیت عملیات کف‌سازی خواهد شد. برای اطمینان از اینکه کف‌سازی که دارای استحکام کافی و فاقد رطوبت است و همچنین کف‌سازی بر روی سطح مستوی و ترازی قرار گیرد، نیاز به عملیات خاصی است که اصطلاحاً به آن ‌زیر سازی‌ می‌گویند. سطحی که بر روی آن قدم می‌گذاریم را ‌فرش کف‌ می‌گویند.


انواع پوشش ومصالح مورد استفاده در کف سازی :

  • موزاییک فرش:

 موزاییک از تراکم و قالب زدن ملاتى شامل مصالح سنگى و سیمان به وجود می آید. معمولا موزاییک‌ها به صورت چهار گوش ساخته شده و در انواع سنگ دار، شیار دار، شسته و پلاکى تولید می شود.

سرامیک در حقیقت فرآورده ای متشکل از دانه های ظریف بلورین و متخلخل بوده و معمولا در حرارت های بالای ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد پخته می گردد. سرامیک در انواع لعاب دار و بدون لعاب تولید می شود.

  • پارکِت:

پارکت یا فرش چوبی، نوعی کفپوش چوبی است که به جهت فرش کردن کف از آن استفاده می شود. این نوع کفپوش دارای خصوصیاتی از جمله مقاومت در برابر سایش و زیبایی های خاص بوده و به دلیل همین زیبایی خاص خود، طرفداران فراوانی دارد.

  • سنگ:

در واقع سنگ از جمله مصالح ساختمانی طبیعی بوده که از کانی های مختلفی تشکیل شده است. سنگ یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی است که به اشکال گوناگون در اجزای مختلف ساختمان از کف سازی و پی سازی گرفته تا نماسازی و سنگ پله مورد استفاده قرار می گیرد. بر روی این نوع کف پس از مدتی سنگسابی اجرا می گردد.

  • کفپوش های PVC:

از مهم ترین خصوصیات این نوع کفپوش ساختمانی می توان به ضد آب بودن آن و راحتی راه رفتن با پای برهنه روی آن اشاره نمود. هم چنین از این نوع کفپوش ها در آشپزخانه منازل مسکونی استفاده می گردد.

  • لینولیوم:

از بهترین کف پوش ساختمان می باشد.این  نوع کفپوش، در حقیقت نوعی از کفپوش ساختمانی است که از چوب پنبه ساخته می شود. برای چسباندن لینولیوم معمولا از روغن برزک استفاده می گردد.

  • گرانولیت:

گرانولیت، مخلوطی اس ماسه و سیمان و نیز سنگریزه های گرانیتی است که پس از آماده کردن ملات، آن را روی کف ریخته و با استفاده از ماله صاف و صیقلی می نمایند.

  • آرملات:

محصولی است که از کانی های معدنی سخت و سرباره های صنعتی که طی مراحل دقیق و کنترل شده و بر اساس استانداردهای بین المللی تهیه می گردد. آرملات به عنوان یکی از بهترین مصالح برای پوشش کف شناخته می شود.

تاکید می کنیم برای انجام کفسازی حتما حتما از کف ساز ماهر کمک بگیرید. مهارت فرد مورد نظر تاثیر بسزایی در درست انجام شدن کفسازی دارد.حتما دقت شود گچ کارهای که سابقه و مهارت انجام کف سازی و زیر سازی پارکت ندارد برای اینکار مناسب نیستند زیرا اصول و جزئیات کفسازی و زیرسازی پارکت با اصول و جزئیات و روش گچ کاری روی دیوار و سقف تفاوت های فاحشی دارد!

میتوانید در کارگرین گچ کار ها و استادان ماهر مربوط به کف سازی و زیر سازی خود را به راحتی پیدا کنید.

  • چند سوال مهم :

چرا در برخی موارد پس از “نصب پارکت” ، هنگامی که روی پارکت راه می رویم صدا می دهد؟

الف) نصاب باید حتما فاصله و درز انبساط را از طرف دیوار، به نسبت محل و نوع پارکت رعایت کند.

ب) ناصاف بودن کف یا تراز نبود کف عامل سروصدای پارکت است . اگر کف محل تراز نباشد بعد از نصب در نقاطی که اختلاف سطح بیشتری وجود دارد صدا ایجاد خواهد شد. اختلاف سطح جزیی به میزان حتی ۵/۰ میلیمتر نیز باعث این مشکل می شود. 

ج) عامل دیگر تمیز کاری قبل از نصب پارکت است. دقت کنید حتما قبل از نصب پارکت کف محل مورد نظر را جارو کرده و محل را از هرگونه سنگریزه و یا اجسام ریز مثل سنگ های جدا شده از سیمان کف، پاکسازی کنیدزیرا همین سنگ ریزه ها موجب یجاد صدا در پرکت میشود.

د)هنگام نصب از سالم بودن پارکت مطمین شوید .

لازم به ذکر است در تمامی موارد حتما بایستی با اعزام کارشناس و نصاب مورد اطمینان و کاربلد این مورد رفع شود. هدف کارگرین رفع همین قبیل مشکلات و جلب رضایت شما عزیزان می باشد.

ایا  میتوان از موکت به جای فوم زیر پارکت استفاده کرد؟

اگر محل مورد نظر از قبل موکت شده باشد و یا قصد دارید به جای فوم، موکت خریداری و استفاده کنید با رعایت تعدادی موارد این کار بلامانع می باشد و مشکلی در بر نخواهد داشت.

اما از تراز بودن کف اطمینان پیدا کنید.زیرا تراز بودن کف باعث رفع مشکل سروصدای پارکت میشود  لطفا دقت کنید موکت باید بدون پرزباشد وترجیحا از نوع کبریتی باشد.

بازدیدها: 0

0

Post Author:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Warning: Use of undefined constant HTTP_HOST - assumed 'HTTP_HOST' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/kargarin.ir/subs/blog/index.php on line 26

Warning: Use of undefined constant REQUEST_URI - assumed 'REQUEST_URI' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/kargarin.ir/subs/blog/index.php on line 26